fbpx

Concluziile întâlnirii mai multor organizații neguvernamentale cu Autoritatea Electorală Permanentă – 3 noiembrie 2020

C

Mai multe organizații membre ale coaliției Fiecare Vot, parteneri civici și experți electorali au participat marți, 3 noiembrie, la o întâlnire cu echipa de management din Autoritatea Electorală Permanentă pentru a discuta despre o serie de nereguli sesizate cu privire la organizarea alegerilor locale și funcționarea instituției care au fost incluse în două scrisori publice (vezi aici și aici).

Mulțumim AEP pentru deschiderea de a organiza această întâlnire și pentru timpul acordat și reiterăm faptul că organizațiile neguvernamentale vor continua să monitorizeze aceste aspecte și își reafirmă rolul de watchdog în cadrul procesului electoral.

Vezi aici și comunicatul AEP.

Au fost luate în discuție mai multe aspecte referitoare la organizarea procesului electoral, după cum urmează:

  1. Organizațiile participante și-au exprimat îngrijorarea cu privire la lipsa de transparență a organismelor care gestionează procesul electoral. În ceea ce privește comunicarea BEC, AEP a specificat că, potrivit propriilor regulamente, nu se poate comunica fără decizia luată în plen. Cu privire la activitatea AEP, purtător de cuvânt AEP este dl. Radu-Ionuț Bălașa, iar purtătorul de cuvânt al BEC este dl Mircea Preoțescu. AEP afirmă că a comunicat public cu privire la propriile competențe. Organizațiile participante au reiterat faptul că atât BEC, cât și AEP trebuie să comunice mai eficient cu privire la propria activitate și să reacționeze prompt atunci când apar dubii asupra unor elemente esențiale ale procesului electoral. 
  2. Aplicațiile pentru înregistrarea candidaților și respectiv distribuirea de mandate au fost realizate prin contract subsecvent la contractul cadru pe care AEP l-a încheiat cu Software Imagination & Vision (SIMAVI) pentru Sistemul Informatic Integrat Registrul Electoral (SIRE), pornind de la aplicațiile folosite în 2016. AEP a subliniat că prin această procedură au fost realizate economii. Conform interpretării AEP, contractul acoperă întreg SIRE, iar datele din RE pot fi folosite pentru întreg procesul electoral. Din informații furnizate de AEP, membrii birourilor electorale au avut acces la datele din Registrul Electoral pentru a verifica vârsta și interdicțiile pentru candidați (care era o procedură necesară având în vedere faptul că în 2016 au fost acceptați candidați care nu aveau vârsta minimă prevăzută de lege), inclusiv dacă au candidat în mai multe localități. Conform AEP, nu au fost operate modificări în Registrul Electoral, dar cu toate acestea datele au fost accesate de reprezentanții birourilor electorale de circumscripție.La alegerile parlamentare, procedura este similară. Aplicația pentru alocarea mandatelor nu a fost obligatorie pentru birourile electorale, iar faptul că nu toate au folosit-o a condus la apariția unor erori. Cu toate acestea, organizațiile participante au susținut că înregistrarea candidaților și alocarea mandatelor ar putea fi realizate fără a accesa Registrul Electoral, reiterând că acestea nu au legătură directă cu funcționalitățile acestuia prevăzute de Legea 208/2015 funcționalitatea RRegistrului Electoral.
  3. Aplicațiile utilizate la alegeri au fost auditate pe partea de securitate de către CERT. Organizațiile participante au insistat asupra nevoii de audit din partea unor terți, chiar dacă legea este restrictivă și stabilește că doar partidele politice și organizațiile minorităților pot participa la auditare (a se vedea și comentariile la proiectul de hotărâre pentru parlamentare). Întrucât aplicațiile sunt furnizate BEC-ului, AEP nu deține informații cu privire la cereri de auditare, dar ar fi de acord cu audit independent în condiții de securitate. Certificările aplicațiilor au fost făcute vinerea dinaintea alegerilor, sâmbătă a existat o nouă certificare, iar alte două modificări au fost făcute după ziua alegerilor. Organizațiile participante au solicitat publicarea documentației privind funcționalitatea aplicațiilor, precum și posibilitatea de a le audita. De asemenea, am solicitat introducerea unor termene pentru certificări, pentru a evita recertificarea în timpul sau după finalizarea procesului de votare.
  4. Referitor la managementul resurselor umane, AEP afirmă că a contestat în instanță raportul Curții de Conturi care constata că AEP ar fi ocolit legislația care stabilește că angajările pentru pozițiile de înalți funcționari sunt realizate prin concurs și cu avizul birourilor permanente ale celor două Camere. Organizațiile participante au solicitat informații privind modificările aferente Legii 202/2020 și ROF, care în viziunea acestora reduc controlul parlamentar. În opinia interlocutorilor, controlul parlamentar este consultativ (ceea ce înseamnă că este doar un pas administrativ, întrucât în cazul unui aviz negativ, persoana respectivă tot ar fi angajată). De asemenea, consideră că au existat circumstanțe în care parlamentul nu a luat o decizie în timp util și astfel au fost emise ordinele de numire în funcții. 
  5. Referitor la instruirea experților electorali, organizațiile participante au atras atenția asupra unor probleme privind pregătirea acestora (conform datelor obținute de la observatorii FiecareVot) și la lipsa trainingurilor din unele circumscripții cum ar fi Sectorul 3 sau Județul Constanța. La alegerile locale aceasta a fost refuzată de multe ori de birourile electorale de circumscripție. La alegerile parlamentare nu mai există posibilitatea refuzului și deja s-a solicitat stabilirea experților din timp și s-a luat legătura cu prefecturile pentru ca experții să poată fi instruiți. AEP a confirmat că înaintea alegerilor locale s-au retras aproximativ 10.000 de persoane din Corpul Experților Electorali, dar că pentru parlamentare există suficienți membri.
    AEP a fost de acord să primească observatori la instruiri, iar organizațiile vor fi informate cu privire la calendarul instruirilor. AEP consideră că rezoluțiile din anumite cazuri, cum ar fi cel din județul Dolj, unde BEJ a considerat că 80% din procesele verbale sunt eronate nu sunt complet justificate (au fost realizate verificări, dar nu există cifre alternative).
  6. Organizațiile au atras atenția asupra regulilor privind urna specială pentru persoanele izolate și în carantină din cauza Covid19, precum și a lipsei de informare a acestora la alegerile locale privind procedurile de solicitare. AEP a solicitat Ministerului Sănătații să asigure documente alegătorilor care nu au nicio dovadă (prezentarea unui document este necesară pentru solicitarea urnei speciale la alegerile locale și parlamentare), dar acestea nu au fost emise de DSP. Se vor emite precizări referitoare la asigurarea accesului la vot al persoanelor infectate cu Covid 19, contacților acestora și altor categorii afectate de restricții de mobilitate datorită contextului pandemic (personal medical ș.a.) după 15 noiembrie în funcție de ultimele reglementări ale Ministerului Sănătății.

În cadrul discuției au fost atinse și alte subiecte precum organizarea procesului de centralizare a materialelor electorale după încheierea procesului de vot, organizarea instituției, evidența și pregătirea Corpului Experților Electorali, modalitățile de îmbunătățire a datelor publicate de AEP (inclusiv finanțarea campaniei electorale și rezultate), s-a agreat asigurarea de acces de către AEP pentru organizațiile neguvernamentale la formatul datelor pentru afișarea rezultatelor și altele.

Add Comment

By Septimius Parvu

Urmariti-ne in Social Media!

Dorim să ținem legătura cu voi, să vă informăm și să vă cerem suportul pentru a promova acțiunea de observare a alegerilor.